Spoločenské hry a ich využitie v práci s deťmi a mládežou

Milí priatelia. Prinášame vám zápis zo zaujímavého webináru od Iuventy.


Ako sa deti hrajú?

0-2 roky – Individuálna hra

2-3 roky – Paralelná hra.. kopírujú… spoločné pravidlá ešte chýbajú… 

3-4 roky – Asociatívna hra. Prvé prvky spolupráce. Ale nie sú schopné vydržať dlho pri pravidlách (je to ale individuálne).

5 a viac rokov – Už aj koopperatívna hra. Rešpekt iného aj pravidiel.

Škola a dospievanie – Hry kde si aj deti organizujú vlastné hry a pravidlá, s väčšou štruktúrou. Znovu, nie všetky deti zvládajú rovnako vyrovnanie sa s prehrou alebo pravidlá, ktoré si neurčujem ja. 


Ako narábať s prehrávaním

Nie je dobre deti chrániť pred prehrou. Je to príprava na neúspech a prehry v reálnom živote. 

  1. Ísť príkladom – „Najviac deti vychovávame, keď ich nevychovávame.“(profesor Matejíček)
    (Ak hráme spolu s deťmi a prehráme, a ukážeme, že prehra je v poriadku, niečo im ukážeme. Ak pozeráme zápas a naše družstvo prehraje, my nadávame, tak to budú opakovať.)
  2. Výber hry alebo každý má mať šancu na úspech. Výber hry, aktivít – modifikovať pravidlá tak, aby bola veku primeraná, ale zachovať pravidlá, ktoré sú platné pre všetkých, a teda aby to niekto nemal príliš ľahké. 
  3. Spolupráca – Nie za každú cenu musí v hre ísť o výhru. Môže byť cieľom spolupráca. Množstvo hier sa dá modifikovať, aby nebol víťaz jeden ale spolupráca (pexeso sa dá hrať tak, že zbierame spoločne na čas). 
  4. Emócie – príležitosť na rozvoj a rast 

Akú si zahráme dnes?

  1. Pozornosť, sústredenie a postreh
    (Dooble, Ovocný šalát, Tik Tak Bum, Jenga veža – nie rýchlosť, výbušnosť a reakcia ale trpezlivosť, sústredenosť, jemnosť)
    Výhody: jednoduché pravidlá, nie sú náročné na čas, zlepšenie v pozornosti (napríklad je možné vyrobiť si vlastné Dooble pomocou formulárov na internete)
  2. Pamäť
    Kvartetá, pexesá, … – Spôsob, ako si tvorím pamäťové cesty. Ak sa pracuje na princípe obrázkov, tak to môže hrať aj dieťa v predškolskom veku – vtedy majú obrovskú šancu vyhrať. 
  3. Logické myslenie a priestorová predstavivosť
    Niekedy sú to aj hry pre jedného hráča (teda aj pre deti, ktoré nevedia prehrávať).
    Ubongo – materiál z tejto hry sa dá použiť aj pre svoje potreby v iných zadaniach
    Labyrint (mobilné bludisko – hra je vždy iná) rozvíja sa priestorová predstavivosť, pretože hra sa vždy hrá inak a nedá sa zapamätať stratégia.
    Hlavolamy – napríklad pre spoluprácu v rôznych skupinách.
  4. Matematické myslenie a základ finančnej gramotnosti
    Monopoly, dostihy a sázky – chodí sa do kolečka, rozdávajú sa peniažky.
    Cestujeme po hradoch a zámkoch – nejde o to zarobiť peniaze, ale získať čo najviac skúseností a zážitkov – vzdelávací efekt.
    Výhodou je že sa deti pri nich učia o finančnej gramotnosti, matematiku, rozvoj zručností s mat. myslením.
    Nevýhoda: je treba na nich viac času… 
  5. Verbálne myslenie, komunikácia
    Koncept, Dixit, Scrable, Story cubes – Porozumenie slov, triedenie informácií (je to živé, neživé… ). Rozvíjanie verbálnej inteligencie detí. Sú to tímové hry. Rozvoj metaforických významov, empatie, skladanie príbehových verzií. Vyučovanie cudzích jazykov, komunikácia.
    Krycie mená, Sochy v Akcii – zadania na danú tému.
    Mimiq – predviesť čo máte na obrázku (hlavne pre deti, ktoré nemajú veľkú schopnosť verbálnej komunikácie). Aj malé deti to vedia pochopiť, stačí zopakovať čo je na obrázku. 
  6. Plánovanie, strategické
    Risk, Osadníci – Je to zložité, je potrebné dostatok času (niekedy sa to o veľa pretiahne) 
  7. Vedomostné
    Slovensko, Svet – Vyžadujú si dobré čitateľské schopnosti. Niekedy sa ťažko hraje s deťmi, ktoré sú v rôznom štádiu poznania (vek, záujmy, …) Ak hráte často, niektorí si potom pamätajú viac a ohrá sa to. Nie vždy sa dohrajú s radosťou do konca. 
  8. Spolupráca
    Ovocný sad (pre deti od 2 do 6 rokov), Pandemic, Zakázaný ostrov –  Hráči nehrajú proti sebe, ale proti nejakému imaginárnemu nepriateľovi. Výchovný moment, keď každý môže prispieť. Hľadanie riešení. Môžu sa stále meniť postavy.

Podľa čoho si vybrať hru?

  1. Vek (dieťa, ktoré je zvyknuté hrať sa spolu s ostatnými, tak vie hrať aj hru pre mladších, a naopak ak je aj staršie a nevie sa hrať a spolupracovať, tak nezvládne hru, ktorá je podľa veku určená aj pre neho) 
  2. Čas tak aby sme vedeli hru dohrať. Pre mladších je dobré hrať hry, ktoré sú časovo nenáročné, aby sa udržala pozornosť. Vybrať hru, ktorá sa dá dohrať. Nie je nič frustrujúce, ako keď niečo neskončíme. 
  3. Téma. Je dobré ak deti poznajú nejaké pozadie – napríklad pexeso s obrázkami rozprávky, ktoré deti poznajú viac ako huby, na ktoré nechodíme. Dobré sú hry s témou, ktoré konkrétne deti bavia.
  4. Náročnosť pravidiel – ak ich je veľa a nedokážu si ich zapamätať, je to problém. Jednoduchšie pravidlá pre menšie a naopak. Je dobré, aby tam bol niekto, kto deťom pomôže, aby ich pochopili (deti so zhoršenou schopnosťou pozornosti a podobne).

Škola hrou – formálne aj neformálne:

–       Turnaje v spoločenské hry

–       Tematické modifikácie hier – vytvoriť si vlastnú tému

–       Hracie ostrovy – kde sa deti môžu vymieňať.

–       Spoločenská hra ako projekt (vytvoriť pravidlá, hraciu dosku, …)

–       Alternatívne použitie materiálu z hier

–       Hrací priestor v škole a okolí (teambildingové hry vo veľkom – to isté, čo sa hrá na stole, tak sa dá hrať vo veľkom, napríklad: použite na ihrisku (Človeče nehnevaj sa, kde panáčikovia sú samotné deti) v outdoore, alebo na ulici, v meste, …) 

–       Využitie napríklad delenie do skupín, zisťovanie očakávaní, zisťovanie emócií (Dixit), zoznamovanie 

–       Sebapoznávanie – vedomostné pexeso, porozprávajte sa …


Pre inšpiráciu pracovníkom s deťmi a mládežou spísal Malý strom